השנים שבהן התחיל האינטרנט להתפשט בעולם היו השנים שמאופיינות בחוסר יציבות של מגמות, ויכולנו למצוא אתרים רבים שלא החליטו עדיין מה הם רוצים להיות. מכיוון שהטכנולוגיה החדשנית טרם התחילה להתפתח, אז גם לא הייתה אבטחת מידע מפותחת כפי שיש היום. החשש העיקרי שהיה אז לאנשים הוא מפני פריצות שונות למידע המקוון וגניבות כספי, פרטי אשראי, גניבות זהות ועוד פשעי סייבר שאף אחד לא ידע להתגונן מפניהם. זאת גם הסיבה שבגללה אנשים לא נטו לערוך קניות באינטרנט ומשרדי ממשלה כלל לא אהבו את הרעיון של לפתוח מאגרי מידע לציבור כדי לבצע בהם פעולות שדורשות דלפק של קבלת קהל.
סצנת הקניות באינטרנט מתפתחת
הציבור חשש עד כדי כך מקניות באינטרנט שחנויות רבות הסתפקו באתרים ייצוגיים שלהם המציעים קטלוגים של מוצרים אבל ללא אפשרות לקנות ממש. עדיין הייתם צריכים ללכת לחנות עצמה לקנות בה את הסחורה, או מקסימום להזמין ולשלם בטלפון. הדברים התחילו להשתנות כאשר יותר חברות של אבטחת מידע התחילו להציע דרכים שונות להתגונן בפני גניבות פרטי אשראי וחשבונות בנק של הציבור, ואבטחת מאגרי לקוחות ופרטיהם בחברות שנהגו בכל זאת למכור באינטרנט לציבור הרחב.
מרגע שהבינו האנשים שהאינטרנט הופך לזירת מסחר ערנית ובטוחה למדי, החל המסחר באינטרנט להתקדם בצעדי ענק. היום, לא זו בלבד שהחנויות באינטרנט הפכו למובן מאליו וחנות פיזית שאין לה אתר יש גם פחות מכירות, אלא שכל המגמה של מסחר מקוון הפך להיות מחולל שינוי עמוק בתרבות הצריכה ובמצבן הכלכלי של חנויות רבות. לא רק חנויות אגב, כי אם מאגרי טפסים של משרדי ממשלה וגופי ציבור ואפילו מסחר מקוון בשוק ההון.
הקניות בעולם המקוון שינו את כללי המשחק
היום, מספר שנים מועט אחרי מהפכת המסחר המקוון ברורים כמה דברים:
- חנויות שאין להן אתר קניות באינטרנט מוכרות פחות.
- חנויות פיזיות וקניונים מאבדות לקוחות שכבר לא טורחים לבוא לשם מכמה סיבות.
- חנויות אינן צריכות לפתוח כלל חנות פיזית כדי להצליח במסחר. הדוגמה המובהקת ביותר היא אמזון שמעולם לא הייתה לה חנות פיזית והיא התחילה כחנות ספרים ודיסקים, שהפכה לקמעונאית המסחר הגדולה בעולם.
- אנשים שמעולם לא עסקו במסחר נכנסו לתחום הזה והם חלק מסוד ההצלחה של החנויות באינטרנט. הם גם חלק ממהפכת השותפים.
- אין דבר שאי אפשר למכור באינטרנט. אין דבר שאי אפשר למצוא באינטרנט, כולל הסחורות הלא חוקיות, אבל זאת כבר בעיה מסוג אחר.
מסחר קמעונאי ער בכל העולם
השינוי שהתחולל בשוק הסחורות דרמטי וכל זה הודות לקלות הקניות באינטרנט. קנייה בקליק החליפה את החשש מקנייה ללא מישוש ומדידה. אנשים התחילו להתרגל לסחורות בדו-ממד, וחנויות למדו לתת תיאורים מוצלחים ואמינים יותר כדי לפתות קונים. השינוי גרם לתנועה כלכלית גדולה יותר של מזומנים וסחורות לא רק בתוך כלכלות המדינות עצמן אלא גם בין מדינות. המסחר היום הוא בינלאומי לחלוטין וכבר אין יותר מרחקים גיאוגרפיים, במיוחד מאז שהוקמו חברות שילוח בינלאומיות המפעילות משלוח מדלת לדלת. מי שאינו מציע לשלוח מוצרים לכל העולם מפסיד כספים, אלא אם כן הוא יכול להרשות לעצמו בגלל תנועה ערה של קונים גם ככה.
מבחינה קמעונאית, המסחר המקוון גם הביא לשינויים מפליגים בתרבות הצריכה. מצד אחד, יש יותר קניות באינטרנט של אנשים שבמצב רגיל לא היו טורחים לצאת לקנות את כל אותם דברים. מצד שני, האפשרות להשוות מחירים הורידה מחירים של מוצרי וחומרי גלם והיא כיום הסיבה העיקרית לפריחה של עסקים ברחבי העולם. יש מפגש ישיר של קונים ומוכרים בשני סוגי פלטפורמות עיקריות – חנות ישירה באתר המותג או פלטפורמת מכירות שמפעילה גם תכניות שותפים משגשגות, כגון אמזון, איביי, אלי אקספרס ועוד. בחנויות אלה כולם משתפים פעולה ומוכרים – עסקים ישירות ללקוחות, מוכרים פרטיים קונים מעסקים ומוכרים הלאה ללקוחות, אנשים פרטיים מוכרים מוצרים שהם מייצרים. אין סוף לאפשרויות.
כל אחד יכול להיות סוחר באינטרנט
באווירה כזאת ברור למה כל אחד יכול להיות סוחר באינטרנט, אם רק ילמד את כללי המשחק. היום משווקים קורסים שונים לפלטפורמות השונות וחוקיהן. חלקם מבטיחים לכם לעשות את המיליונים שלכם וחלקם מצליחים להיות מציאותיים ולומר את האמת – מסחר באינטרנט דורש עבודה יום יומית ומעקב אחר הלקוחות, הרכישות, ההזמנות מספקים, תנועת הכספים, תקלות ותלונות, לקוחות בעייתיים, בעיות משלוח בדואר, ובמיוחד בישראל, עבודה עם ספקים שאינם מצליחים לעמוד בזמנים. נכון שעם הזמן זה נעשה יותר קל והמיומנות גדלה ועדיין, זוהי חנות כמו כל חנות וחלק מההזמנות חייבות לקבל טיפול שוטף.
המסחר הקל ביותר והנוח ביותר שהופך אנשים לסוחרים מיומנים הוא בכל זאת
שוק ההון, שבו אפשר לסחור בבורסות העולם. המסחר המקוון בשוק ההון החל את דרכו עוד בשנת 1971 עם פתיחת בורסת הנאסדק שהייתה הבורסה המקוונת הראשונה.
עם השנים כל הבורסות בעולם הפכו להיות מקוונות וגם בבורסה בת"א החל משנת 1996 כל הפקודות הקניה והמכירה נשלחות באמצעות תוכנות מסחר אינטרנטיות.
זה אומר שעכשיו הכספים שלנו גלויים לעינינו במערכות הניהול בבנקים לפחות עד דרגה מסוימת, וזה אומר שאנחנו יכולים להשקיע כספים בכל עת שאנחנו רוצים ובמקומות שונים – בבורסות שונות – בעולם. זה כולל גם משקיעים פרטיים וגם חברות השקעה וגופי פנסיה שיכולים לנהל את ההשקעות שלהם בצורה קלה.
גם כאן התפתח ענף של קורסים ללימוד שוק ההון המקוון. באופן עקרוני, לימודי שוק ההון הם חיוביים בכל מקרה משום שהיום פשוט אי אפשר להתנהל בלי ידע בסיסי על כספים וניהולם. אם אתם רוצים גם להבין כיצד מנהלים את השקעות הכספים שלכם בפנסיה כדאי בכל מקרה ללמוד איך לקבל גישה ולעקוב אחר הפעולות והשינויים במו עיניכם.